محبان الحجه

هیئت قرآنی و اهل بیتی
با 35 سال سابقه فعالیت در مشهد
www.mohebanalhojah.ir
نشست تخصصی «جایگاه مطالعات قرآنی در جهان معاصر» برگزار شد
نشست تخصصی «جایگاه مطالعات قرآنی در جهان معاصر» با مشارکت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. به گزارش خبرنگار آستان نیوز، حجت الاسلام دکتر محمد علی رضایی اصفهانی در این نشست که امروز با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به تبیین جریان‌های قرآنی در جهان معاصر و مهم‌ترین این جریان‌ها پرداخت.... وی گفت: جریان سنتی که شامل تفسیرهای اجتهادی، عرفانی، کلامی و غیرکلامی و تفسیرهای موضوعی می‌شود، یکی از جریان‌های قرآنی در جهان معاصر به‌شمار می‌رود.این پژوهشگر ادامه داد: مطالعات میان رشته‌ای، تک‌نگاره‌هایی در مبانی قرآن، مطالعات قرآنی مستشرقان، مطالعات بین‌الادیانی در مباحث قرآنی، جریان نو اعتزالی و... از دیگر جریان‌های قرآنی در جهان معاصر است که در حال گسترش است.رضایی اصفهانی با اشاره به جریان نواعتزالی، گفت: این نوع از جریان، عقل‌گرایی را در تفسیر گسترش می‌دهند و به قرآن به عنوان یک شاهکار ادبی همچون شاهنامه می‌نگرند. پیروان این جریان معتقدند مطالب قرآن تابع زمانه بوده و قابل اخذ نیست. این جریان که از مصر شروع و به کشورهای دیگر نیز کشیده شده، از خطرات جدی در اسلام به شمار می‌رود.وی یادآور شد: این جریان‌ها را باید خوب بشناسیم و برای پیشگیری از آنان، تحقیقات و پایان‌نامه‌هایی در سطوح دکترا باید نوشته شود.رضایی اصفهانی گفت: بحث قرآنیون از دیگر جریان‌های قرآنی در جهان معاصر است که از هند شروع شده و در پاکستان گسترش یافته است. این جریان از جریانات پر شتابی به شمار می‌رود که با وهابیت و سلفی‌ها مخالف است و در بین جوانان عرب گسترش یافته و از سرخوردگی احادیث اهل سنت منشأ می‌گیرد.وی در ادامه به تبیین رویکردهای تفسیری جدید پرداخت و عنوان کرد: تفسیر علمی و تفسیرهای میان رشته‌ای از تفسیرهای جدید است. تفسیر نمونه، تفسیر من هدی القرآن، تفسیرهای تربیتی و تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی که گرایش تربیتی دارد و... ازجمله تفسیرهای میان رشته‌ای به شمار می‌رود. این نوع از تفسیرها رو به گسترش است و آینده مباحث قرآنی در این فضا بسیار پر رنگ خواهد شد.این استاد دانشگاه تفسیرهای تطبیقی، تنزیلی، بنایی و تدبری را از دیگر رویکردهای جدید تفسیری دانست و گفت: در بحث مطالعات قرآن معاصر، اسلوب‌های جدید تفسیری مطرح شده که شامل تفسیرهای موضوعی و بحث‌های دایرة المعارف نویسی می‌شود و در ایران و خارج از ایران رشد کرده است.وی اظهار کرد: در مباحث علوم قرآنی به جز مباحث سنتی، بحث‌های زبان قرآن موضوع جدیدی بود که پس از انقلاب مطرح شد.
چهارشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵ ب.ظ | قرآن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محبان الحجه مشهد

هیئت محبان الحجه مشهد، در سال 1364 به همت اعضای انجمن اسلامی هنرستان سید جمال الدین اسدآبادی، فارغ التحصیلان و رزمندگان «گردان روح الله» لشکر 5 نصر، با هدف انس با قرآن کریم و تکریم اهل بیت(س) و نیز تجلیل از شهدای هیئت راه اندازی شد. هم اکنون برخی از ایثارگران، جانبازان و خانواده های معظم شهدا و نیروهای ارزشی و انقلابی و دغدغه داران تعالی شعائر دینی و رفع مهجوریت از سیمای قرآن کریم از جمله اعضای آن هستند.

آخرین مطالب

تدبر در قرآن
هیئت قرآنی و اهل بیتی محبان الحجه مشهد
copyright © 1985 --- قالب از:نقل بلاگ